tisdag 30 november 2010

Lillys första tand

En (1) tand i lilla munnen. (Bild: Allt och/eller Inget)
Idag har min älskling fått sin första tand! Jag har inte haft en tanke på att det när som helst kan dyka upp tänder i hennes lilla mun även om det är ett hett diskussionsämne på mammaträffarna. Man har ju hört talas om tand-feber och tand-bajs men vi har inte märkt något alls på Lilly. Eller kanske inte förstått... Såhär i efterhand är det ju lätt att slå samman ett och ett och nu kanske vi fått förklaringen på varför hon velat bli tröstad fem-sex gånger varje kväll innan hon somnat i en veckas tid. Igår kväll somnade hon nämligen på första försöket, såklart det är lättare att somna när tanden spruckit igenom och inte värker längre. I morse tyckte jag dessutom att hon gnagde ovanligt hårt på bröstvårtan men inte förrän i eftermiddag när hon gnagde/tuttade på min knoge kände jag av en slump det vassa i hennes mun. Det var lite lustigt för just då hade vi suttit och pratat om tänder i cirka två timmar med mammagänget som var här hos oss. Och när jag tänker efter så reflekterade jag faktiskt över färgen i blöjan i morse, så det kanske stämmer det där med tand-bajs :) Nu får vi ta fram tandborsten och tandkrämen som vi fick av Folktandvården för några veckor sedan på Öppna förskolan.

2 kommentarer:

  1. Vad fin hon är, din lilla skatt!
    Kan tänka mig att det kliar när de små grynen ska fram :)

    Kram Marie
    Ps, jag ska nog köpa de röda skorna...kanske :)

    SvaraRadera
  2. Tänderna brukar göra sig påminda på alla möjliga sätt. Vår buse har äntligen fått alla tänder utom dom längst bak. Det har blivit många gnälliga dagar/kvällar/nätter och mindre mysiga blöjbyten... Sicksack-kudden kommer förresten från Missoni och heter Jarris. Väldigt fin och väldigt dyr (1295 kr på NK Inredning). Kram Sofie

    SvaraRadera