lördag 20 november 2010

Dopdag

Förstasidan på Lillys dopinbjudan. (Bild: Allt och/eller Inget)

Idag ska Lilly döpas
i ett litet kapell här mitt i stan och det ska bli så mysigt. Vi ser det som en fin tradition och ett tillfälle att samla alla nära och kära. Efteråt bjuder Lilly på dopkaffe med både hembakade kakor och tårta. Inte riktigt allt är hembakat, för de där macaronsen måste jag öva lite till på innan de blir så fina så jag kan ha dem på ett dopfika. Tur att det finns bagerier som kan. Och bullar har vi beställt våra favoritbullar på ett nytt bageri i stan.



Lilly är ett brittiskt kvinnonamn som troligtvis från början är ett smeknamn för Elisabet. Eventuellt kan det istället komma från det engelska ordet för lilja som symboliserar oskuld och renhet. Det har använts i Sverige sedan 1800-talet. Namnet var ett modenamn i början på 1900-talet men efter 1930 gick populariteten neråt.
31 december 2005 fanns det totalt 11 079 personer i Sverige med namnet Lilly varav 5 656 med det som tilltalsnamn.
År 2003 fick 138 flickor namnet, varav 27 fick det som tilltalsnamn.

Popularitet idag: Ökar
Placering på namntoppen 2009: 39
Antal kvinnor med namnet i Sverige: 10923
Antal män med namnet i Sverige: 1
Namnsdag: 6 september

Uppgifter hämtade från www.svenskanamn.se

7 kommentarer:

  1. Lycka till!! Hoppas allt kommer gå bra!! Jättefina namn ni valt och vilka söta kort!! kram!

    SvaraRadera
  2. Tack för idag! Jättemysigt dop och ni var så fina alla tre!....och fikat var kanongott, orkade knappt äta kvällsmat;-)
    Hoppas vi ses snart igen!
    BAMSEKRAM

    SvaraRadera
  3. Oliviva? Annorlunda namn... :)

    SvaraRadera
  4. Oj då, jag har läst namnen flera flera gånger men ändå inte upptäckt stavfelet. Hon heter Olivia i tredjenamn, inte OliviVa. Har skrattat så jag grät nu när jag blev uppmärksammad på detta :) Nu ska jag redigera inlägget och rätta till det.

    SvaraRadera
  5. Tack för idag - jättefint och jättegott! Kram

    SvaraRadera
  6. Hej Linda!

    Åh, visst är det vackert med dop! Jag hoppas att ni fick en riktigt fin dag alla tre och att det blev precis som ni hade hoppats och planerat. :) Jättefina namn till er lilla tjej! :) Roligt när namn går i arv också. Så har även vi gjort med våra barn. Fört namn från tidigare generationer vidare. :)

    Ha en fin söndag!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Hihi.. Oliviva var ju annars ett namn hon säkert skulle få vara helt ensam om ;-)
    Fina namn allihopa, tycker Lilly är speciellt fint. Lillan hemma hos oss heter Nelia Engla. Nelia för att det är fint och Engla efter mormors mor. Tack för alla fina kommentarer hos mig! Luciakronan och klänningen är köpta på ellos, superfina. Men oj vad jobbigt jag har haft det med luciabilderna! Har tagit om dem vid tre olika tillfällen. Första gången var hon trött efter att vi fotat pepparkaksklänningsbilder, andra gången var hon på "göra pruttljud med munnen och spruta dregel humör", tredje gången gick väl så där. Hon är ju inte stilla en sekund. Känns rätt omöjligt! Jag vill ju fota utan blixt och då blir det lätt suddigt. Har du fotat Lillytomten än? Ska bli kul att se henne :-)
    Vilka fina bilder på Lillys dopiinbjudan! Hoppas ni fick en fin dag! Får vi se bilder från dagen? ;-)
    Kram från oss! / Sara

    Ps. Vi köpte en Bumbo men oj vad vi ångrade oss! Hon satt ju som klavad. Tjockisbenen rymdes ju i hålorna men det var trångt tyckte vi. Så vi ska lämna igen den. Prova den innan du köper om du kan. Vi ska lämna igen våran. Hon har ju hoppgungan, babysitter, babygym och gåstolen.. det får räcka.

    SvaraRadera