lördag 2 oktober 2010

Lingonsylt på hösten

Lingon på tomten. (Bild: Allt och/eller Inget)
Fast att jag inte tagit ett enda steg i skogen för att leta efter höstens godheter har det ändå letat sig hem godsaker till vår frys och kyl. Blåbär, förpackade och rensade; kantareller, rensade och förvällda; lingon, rensade och kokade till sylt. Är det inte magiskt!? Det är tack vare att jag har en far som gillar att ströva i skogen och en mor som gillar att förse oss med godsaker. Att jag visar en bild på lingon som jag själv tagit rimmar väl inte så bra kanske med tanke på vad jag nyss skrev. Men fotot är från slutet av sommaren då vi var i stugan, där växer både lingon och blåbär på tomten. Hemkokt lingonsylt är något alldeles extra tycker jag. För det finns ju knappt någon god lingonsylt att köpa i matvarubutiken. Någon ekologisk rårörd variant duger väl i och för sig i brist på hemkokt. Varje morgon nu, ett tag framöver tills den hemkokta sylten tar slut, njuter jag av lingonsylt på havregrynsgröten. Kanel är ju annars en nyttigare variant men nu såhär i höst-tider kan man väl få unna sig lite extra gott på morgnarna. Lite var det ja... Vi får väl se hur länge ca 5 kilo räcker. Jag ni läste rätt. KILO :)
Höstfrukost. (Bild: Allt och/eller Inget)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar