tisdag 31 augusti 2010

Sommarfrukostens sista dag

Ica Crunchy med jordgubb & yoghurt. Bild: lånad
Idag måste det bli sista dagen för sommarfrukost eftersom jag kommit in i en vana som jag inte gärna vill fortsätta med. Vill och vill... det är mumsigt gott men av onyttighetsskäl vill jag inte. Rabarberyoghurt (se tidigare inlägg) och Crunchy jordgubb/yoghurt har blivit min favoritfrukost i sommar men nu känns det dags för att växla tillbaka till "vinter-frukost".
Vanligtvis äter jag havregrynsgröt höst, vinter och vår. När det sedan blir för varmt för grötfrukost fram i maj växlar jag till yoghurt med müsli. Och när det sedan är semester kan man ju lyxa lite extra, det var då den där förödande Ica Crunchyn smet sig ned i min tallrik i år. Och den ville inte ge sig av ens näst semestern var över. Men nu är det sista augusti och det måste verkligen bli ett slut på denna godsak.
Jag tycker egentligen att havregrynsgröt är fantastiskt. Det är gott, man mår gott i magen, man känner sig nyttig, det mättar hela förmiddagen och det går lätt och snabbt att äta. Dessutom kan man ju variera sig med med olika "pålägg". Jag alternera mellan kanel (sägs vara bra för kolesterolet), äppelmos eller det Bästa, mammas hemkokta lingonsylt.
En onyttig frukost i veckan man väl få unna sig, så crunchyn med jordgubb/yoghurt kan nog slinka ned på lördagar framöver. Prova du också, men bara på lördagar eller i semestertider ;)

5 kommentarer:

  1. Hej Linda. Det ser ju riktigt gott ut, men gröten är kanske nyttigare.Jag TYCKER INTE om havregrynsgröt, har aldrig gjort, men Lena ( kortLena)äter gröt med fiberhavregryn och äppelbitar(de ska inte vara kokta), det ser faktiskt gott ut. Får väl prova, man kanske lär sig. Kram, Monika

    SvaraRadera
  2. Hahaha, tänkte precis tipsa om färska äppelbitar men Monika hann före, fast hon glömde att det ska vara solroskärnor på toppen, det blir lite "tugg" av det hela då annars kan jag tycka att gröt är hmm...ganska äckligt! Men jag håller med om allt det andra du skriver i ämnet gröt!!!!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Hej!! Kul att du gillade babymobilen. Om du ska beställa en mobil så får du helt och hållet bestämma stil och färg. Såklart!! Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Hihi då vill du inte veta hur min frukost ser ut, vareviga dag...Måste också bli bättre. Men ingenting smakar just nu! Kanske ska prova "din" crunchfrukost. Mums! Ha det så bra!!! Kram/ EDEN

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att ni lämnar kommentarer när ni tittar i här! Det är så trevligt att läsa. Tack!

    SvaraRadera