fredag 2 juli 2010

Stolen Tatami från Pedrali


Foto: www.pedrali.it/


Idag har jag hittat dom, stolarna till vår uteplats på framsidan av huset, äntligen! Jag har länge funderat över vad för stil de ska ha men aldrig riktigt blivit klok på vad vi vill ha. Det enda som vi egentligen är på det klara med är hur och när uteplatsen ska användas och det är väl i och för sig ett bra utgångsläge för att välja möbler. Uteplatsen kommer vara ett ställe för att sitta en stund i morgonsolen, kanske avnjuta förmiddagens elvakaffe eller kanske ta tretåren där i skuggan. Huset som vi bor i är byggt 1961 och därför vore det roligt att hitta en möbel som också är från den tiden. Men jag har inte hittat några passande, har väl i och för sig inte gjort några större kraftansträngningar än eftersom inte ens uteplatsen är där ännu :) Har du några förslag så tar jag tacksam emot dom! Inomhus har vi i några av rummen tapeter från en tapetkollektion som är inspirerade av italienskt 60-tal. Jag tycker det är skoj att försöka bevara husets tidsanda samtidigt som jag ändå vill blanda med mer modern inredning. Italiensk design är något som ofta faller oss i smaken och likaså idag. När maken och jag var på stan i eftermiddag och fikade på ett nytt bageri sade vi båda samtidigt att DENNA stolen kanske kan vara något för oss. Och visst var det en stol från en Italien :) Dock inte från 60-tlet utan istället från 2009. Stolen heter Tatami, är designad av Marco Pocci & Claudio Dondoli och tillverkas av möbeltillverkaren Pedrali. Stolen finns både som enkel stol och som karmstol. De är tillverkade av polypropylen och är 100 % återvinningsbara. Ska tydligen vara mycket lämpliga som utomhusmöbel då den är motståndskraftig mot solens UV-strålar, har låg vikt och är stapelbar. Ni märker hur jag försöker motivera mig själv till köpet ;) Stolen med karm är det som vi är intresserade av, den var fantastiskt skön att sitta i samtidigt som den utseendemässigt föll oss i smaken. Nu återstår bara att ta reda på var man kan köpa dessa samt vad de kostar... tills dess kan man ju drömma i alla fall!



4 kommentarer:

  1. Jag tror bestämt att den lill* tittat ut nu, kollade din facebook och där var det någon som gratulerade.
    Jag är jätte nyfiken på vad det blev ;) Hoppas att allt gick bra och att det lilla underverket och du mår bra. Kram

    SvaraRadera
  2. GRATTIS!!!!!! till ♥ Prinsessan♥ /Kram, Monika

    SvaraRadera
  3. Hej,
    Tack för att du kikad ein på min blogg. Din blogg är himla mysig och inspirerande. Förstår att du går i väntans tider - eller kanske har du fått redan?

    Stolarna var supersnygga!
    Kram J

    SvaraRadera
  4. Signerat 71: Tack för fina ord! Jo vår lilla hade precis tittat ut när du skrev ditt inlägg, hon kom på den 3/7 kl 19:00. Kram Linda

    SvaraRadera