fredag 18 juni 2010

Citron- och räktagliatelle m fänkål & färsk chili

Foto: Linda - Allt och/eller Inget
Här får ni ännu ett recept från Linas Matkasse, denna gång "Citron och räktagliatelle med fänkål och färsk chili". En riktigt fräsch rätt helt i min smak. Lite somrig, lite lätt, lite frisk! Jag gillar såsiga rätter, så efter tips från vännen Lotta har jag modifierat receptet genom att tillsätta en burk cocosmjölk. Hoppas detta kan smaka till kvällen! För fyra personer:
  1. Skala 1 kg räkor.
  2. Skär 1 broccoli i små buketter. Skär bort de övre stjälkarna på 1 fänkål och dela sedan fänkålen i längdriktningen och skär tunna klyftor. Skär 250 gr cocktailtomater i halvor. Finriv skalet av 1 citron och pressa ur saften. Kärna ur och finstrimla 1 röd chilifrukt.
  3. Koka 360 gr tagliatelle enligt förpackningens anvisningar.
  4. Hetta upp 2 msk olja och 2 msk smör i en wok- eller traktörpanna. Fräs fänkål, broccolibuketter, strimlad chili och 2 pressade vitlöksklyftor ett par minuter tills fänkålen och broccolin mjuknat något. Tillsätt då citronskal och citronjuice, 1 msk flytande honung, 2 tsk vitvinsvinäger och 1 dl vatten. Krydda med 3 krm salt.
  5. Häll i en burk cocosmjölk.
  6. Lägg tomathalvorna, räkorna och vippor från 1/2 kruka färsk dill ovanpå.
  7. Servera med detsamma till nykokt tagliatelle.
Smaklig måltid, kanske kan detta vara något för en fredagskväll som denna!?

1 kommentar:

  1. Hej!

    Har aldrig provat med kokosmjölk i....o vet inte riktigt om jag vågar....men originalet är i mina ögon världens godaste pastarätt.
    //mvh Anna

    SvaraRadera