onsdag 9 juni 2010

Hemgjord müsli






Har du gjort egen musli? Om inte, prova. Det är busenkelt och supergott; till och med så gott att man kan ta en näve om man är sugen på något knaprigt.

Skulle vilja påstå att maken snart provat alla müslisorter i matvarubutiken och än så länge, om jag inte blandar i för mycket kanel, håller den hemgjorda högre klass. Så om du gillar kanel kommer du att älska denna müsli! Dessutom vet man ju precis vad den innehåller när man gör den själv, inga konstiga tillsatser eller oväntade mängder av någon ingrediens man inte önskar. Och kanel är ju SÅ nyttigt!

Receptet är ursprungligen hämtat från Topphälsa men justerat efter eget smak och tycke. Prova dig fram utifrån vad Du har för favoriter bland fröer och gryn.  Grundrecept ser ut såhär:

3 dl havregryn
3 dl dinkelflingor (spält)
1 dl sesamfrön
1 dl pumpafrön
1 dl solroskärnor
1 dl hackade hasselnöter
2-3 msk rårörsocker eller honung
1/2 tsk salt
3 msk kanel (utesluts i makens blandning)
1 dl vatten
1 dl rapsolja

Jag låter müslin stå minst 30 minuter i ugnen på 175-200 grader och därefter gärna en stund på eftervärme med luckan på glänt, detta för att den ska torka ordentligt. Sedan är det bara att "krydda" eller äta som den är. Idag fjäskade jag med maken och blandade i russin och torkad tropisk frukt i hans blandning. I den andra burken tillsatte jag torkade äppelbitar.

Ps. Tillsätt 2 äggvitor om du vill ha crunchy.

3 kommentarer:

  1. Gött, på hur många grader?

    SvaraRadera
  2. 175 - 200 grader. När 30 minuter har gått stänger jag av ugnen helt och öppnar luckan lite. Låter plåten stå kvar tills jag den färg jag önskar.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Tack! Ska bara äta upp min inte allt för välrostade müsli först...

    Och kul att du kikade in i min nystartade blogg - välkommen igen!

    SvaraRadera